tirsdag den 1. april 2014

update fra Uganda


Onsdag den 26 marts havde vi sidste dag på babyhjemmet. Det var en dag med blandede følelser, på en måde var det trist fordi vi virkelig holder af børnene og godt kan lide at være der, men på en anden måde vidste vi at det betød at vi skulle i gang med noget nyt og spændende. Men det var en rigtig god dag, hvor vi legede og havde det rigtig sjovt og hyggeligt. For det første havde William travlt med at sætte mit hår, og bagefter Fred. Men for det andet fordi Yasin som en sød dreng på omkring 6 år, der har nogle autistiske træk han har ikke har et sprog eller kan gå med mindre man har ham i hånden, pludselig kunne gå selv da jeg slap ham. Det var den bedst tænkelige måde at slutte på børnehjemmet på. Det fejrede vi med en tur på café frikadellen, lidt forkælelse skal der jo til. 

Søde Fred

William ordner mit hår

Mutabya vil også være med

William i gang med en ukendt leg

Søde Yasin er i godt humør i dag

Jeg kan næsten selv

JEG KAN SELV!

Daniel er kedeligt selskab

Torsdag tog jeg på Cornerstone alene, fordi Daniel havde lovet Pontiano at blive hjemme, hvis nu Rogers skulle gå i fødsel mens han var i Kampala for at hente Pastor Daniel der havde været i England i fire uger. Så jeg havde en dag hvor jeg hjalp John 1 som er Headmaster med at træne atletik holdet fordi de snart skal ud og konkurrerer. Da jeg kom hjem var der heldigvis ikke sket noget med Rogers. 

Fredag var så vores første dag på den nye skole Christ The King, hvor vi skal hjælpe i en pre-school, altså en før skole, som de er ved at starte op. Men da det er Afrika var de selvfølgelig ikke gået i gange endnu, så vi snakkede lidt med Headmaster Josephine om vores tanker og ideer om det, og hun sagde at på onsdag når vi kom igen, ville børnene være her og vi ville kunne gå i gang. Så vi glæder os meget til at få det her i gang, og det bliver rigtig spændende at begynde på. 

Christ The King

Afrika i en nøddeskal, hellere sent end aldrig
Top class leger 
Og har det sjovt
P2 og top class lokaler
Top class

Lørdag blev en lidt speciel dag, midt om natten blev Daniel spurgt om han ville køre med Rogers og Pontiano på klinikken, for Rogers var ved at føde. Så de kørte af sted og jeg blev hjemme for at lytte efter børnene. En time senere kom Daniel og Pontiano tilbage, Rogers havde født en lille pige – der er ingen ben i at føde når det er femte gang! Rogers overnattede på klinikken sammen med lille Dorcas.
Lørdag var vi ude på det børnehjem som vi besøgte den første uge vi var i Uganda. Vi havde allieret os med Vicent som er en af de drenge den danske dame Marianne sponsorer, som også er hende der har sørget for sponsorer til alle børnene på børnehjemmet. Vi havde en masse mad med til dem som Marianne og sponsorerne hjemme i DK havde betalt og vi havde en hyggelig og sjov dag sammen med børnene. 
Børnene er glade for at få lidt opmærksomhed

Alle børnene og deres mama


House of nobles


Da vi kom hjem, varede det ikke længe før hele familien kom hjem, de havde ny været inde på klinikken i Bukunda for at hente mor og barn, og de kom sammen med Rogers mor. Så nu så jeg for første gang lille Dorcas, ud over det billede Daniel havde vist mig, nøj hvor er hun bare dejlig!
Vi havde en sjov eftermiddag sammen med børnene, hvor Daniel, Enog og Halle spillede fodbold, og Tina og jeg tøsehyggede med at sætte mit hår. Så fint!



Tinas tur til at ordne mit hår
Og se lige resultatet, SÅ SMUK!
Halle klar til fodbold
Han skyder og han scorer


Søndag var vi i kirke, hvor vi bød Pastor  Daniel velkommen hjem. Det blev fejret med en dag ikke kun med gudstjeneste, men også med frokost til hele menigheden. Her spiste vi sammen med Pastor Daniel og de ældste i kirken og vi gik ris, matooke og kød – MUMS! Anden gang på en uge og få kød det er næsten for meget af det gode!
Efter gudstjenesten gik vi ned til skolen nede bag os og her hjalp Daniel Rebecca med matematik, mens jeg sammen med en sød lille pige der gik rundt og tog billeder af  alt hvad der kunne tages billeder af, det er jo ikke hver dag man får lov og låne en mzungus kamera. Det resulterede i nogle ret sjove billeder. 
Den søde pige der fik lov og lege med kameraet

Rebecca og Daniel i gang med matematikken

De ville også tages billeder af
Bare fordi de er lidt søde


I dag på Cornerstone kom der en elev fra p3 over til mig, hun havde lavet en ring til mig, en ring af en elastik snor og nogle perler. De er nu søde de kære børn.
Den fine ring jeg fik af en sød elev


P2, i en meget køn opstilling


Men vi har det stadig rigtig godt, og undrer os over hvor tiden er blevet af og over at vi allerede snart er halvvejs i vores ophold.

Apg. 1, 8:
Men I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende.


Guds fred
Henriette

2 kommentarer:

  1. Ja!!! Så kommer du snart hjem!! :-)

    SvarSlet
  2. *ingen kommentarer*!!!!! Jeg fornægter det, ligesom dengang man gik på efterskole!

    SvarSlet