fredag den 2. maj 2014

Påske, Kampala, riverrafting, smut tur til Tanzania, hus byggeri


I de sidste par uger, er der sket rigtig meget.

Efter en dejlig påske med familien Nyombi, tog vi til Kampala for at tage videre til Jinja, hvor man kan riverrafte på Nilen. Det var rigtig sjov oplevelse, og det er lidt sejt at kunne sige at man har badet i samme Nil som Moses blev samlet op af, for efterhånden ret mange år tilbage.

Påskedag blev fejret med stort fest måltid
 og hygge med vores familie og Rogers bror John
 kom også forbi fra Kampala for at ønske god påske

Påskedag

Påskedag, vi spillede og sang med børnene

Louise skulle tage afsked med Kamuzinda farm efter en uges tid

Kampalas gader er noget andet end Kamuzinda

1000 cups of coffee 
Der er ingen begrænsninger for hvad der kan være på en boda

I Kampala var vi på pizzeria,
 det var godt men kan på ingen måde
 måle sig med danske pizzaer

Hvordan skal Louise mon få proppet alle de ting ned i en kuffert?


Riverrafting
Vores hold bestående af Ben, Daniel, Big J, Louise, mig og Grace
Ben og Grace er to super søde amerikanere som vi sejlede med

På vej ned af første vandfald




Den eneste gang båden væltede rundt

Det var lidt noget andet end rafting i Fårup Sommerland

Vores lækre udsigt over Nilen ved vores hotel i Jinja

Efter riverrafting tog vi tilbage til Kampala for at aflevere Louise i lufthaven i Entebbe, og så tog hun hjem til DK igen. Det har været skønt, lige og have besøg fra noget hjemligt fra DK, efter så lang tid begynder savnet jo og komme snigende.

Selvom jeg ikke er mega brun, er jeg dog brunere end krebsen der

På vejen hjem kørte vi forbi kontoret i Masaka, hvor vi skulle have fornyet vores visum. Men manden på kontoret var ikke just hverken hjælpsom, rar eller i godt humør. Så han ville ikke forny vores visum, og sagde at vi skulle have et arbejdsvisum, ifølge Pontiano kun fordi han ville skaffe penge til regeringen, lidt korrupt har man vel lov at være!
Så vi måtte finde på en ny plan, eftersom vi ikke havde tænkt os at betale 250 dollars for en arbejdstilladelse frem for et nyt visum på 50 dollars, tog vi et lille smut til Tanzania, og boede der i et par dage og så tilbage igen og her fik vi heldigvis vores visum og kunne tage hjem igen!
Jeg var meget bekymret for om vi overhovedet kunne komme tilbage til Uganda igen, og jeg sendte mere end én bøn opad, og det ved jeg også Pontiano og Rogers gjorde. Da vi kom til kontoret gik det som smurt og det var slet ikke noget problem at komme ind i Uganda igen. Det var så befriende og jeg har takket Gud MANGE gange siden, det er så skønt at han er med os i alt hvad vi går i, det fik jeg lige bekræfte endnu engang. Gud er stor og det minder bibelverset i bunden af blogindlægget mig om igen og igen.
Tanzania ligner på mange måder Uganda, bortset fra at de ikke snakker ret meget engelsk!

De sidste par dage har det været helt tosset varmt hernede, og der er ikke kommet noget regn, de siger at regntiden render mod sin ende, men man ved aldrig med Afrika og det Ugandiske vejr.

Vi har i de sidste par dage været i gang med at hjælpe med at bygge et hus for en meget fattig familie som ikke har råd til det selv. 



Starten dag 1

Ung pige på max 15 år bærer en 25 liters dunk på hovedet uden problemer

De lidt for søde børn som vi byggede huset til

Børnene hjalp også til 

Daniel der murer sammen med Fred

De arbejder hårdt og godt, de alt for søde drenge

Her er huset hvor familien på 11 personer bor, det er lavet af mudder og et skelet af træ og taget er græs og siv. Det er ikke vandtæt, så når det regner kommer der vand ind. Så der er bestemt nødvendigt med et nyt hus.

Køkkenet

Jeg kan nu skrive murer på CV'et, her sammen med Ronald og Edward

Daniel og Edward i gang

De alt for søde børn

Cementen er lavet af jord og vand som skal blandes, her er jeg i gang sammen med Edward og Fred

Jeg skulle slet ikke stå for de øjne, jeg brugte nok mere tid på at lege med børnene end og arbejde

De gør det godt


Sådan skal det færdige resultat se ud,
 et hus som dette koster godt 2000 danske kr at bygge
 og så har en afrikansk familie et hus der holder i rigtig mange år.
Så på trods af lidt for meget sol de sidste par uger, har jeg det stadig rigtig godt, og nyder mit liv hernede. Jeg har en dejlig ny familie og skønne nye venner som jeg nyder rigtig og holder rigtig meget af.

Salm. 12, 8-9
"Du beskytter os, Herre, du bevarer os evigt mod denne slægt, hvor ugudelige vandrer omkring og usselhed triumferer blandt mennesker."


Guds fred
Henriette





Ingen kommentarer:

Send en kommentar