tirsdag den 3. juni 2014

Update siden sidst


Der er efterhånden gået rigtig lang tid siden jeg sidst har lavet en opdatering og nu er vi faktisk lige ved at være færdige i Uganda, jeg har kun to uger tilbage inden jeg lander i DK den 19 juni kl. 06.55 i Kastrup.

Men siden sidst har vi haft en rigtig lang ferie, hvor Daniel startede med at få en omgang malaria. Så har vi også prøvet det og han er ikke død af det, og som han siger man kan ikke tage til Afrika uden at få malaria, men det regner jeg alligevel med at gøre.

Vi har også brugt meget tid sammen de unge mennesker nede på den high school der ligger nede bag os, og det er nogle dejlige unge mennesker som jeg virkelig er kommet til at holde af og jeg virkelig kommer til at savne. Vi har hørt dem spille et utal af gange og så var vi med da de her for et par dage siden havde velkommen tilbage fra ferien aften, hvor de holdt talent aften, det var SÅ sjovt. De dansede og mimede til nogle sange, lavede små sjove skuespil og så blev jeg også lige inviteret op og danse med Akim, hvilket var ret sjovt men også lidt pinligt. 


Akim bød mig op på en dans, det var til stor underholdning for alle eleverne
                           

I Uganda stiller man ikke træskoene, men slipperne
                                     

Paul på Molly and Pauls High school
Vi besøgte søndag den 18 maj Pastor Vicents kirke, direktøren på Cornerstones kirke i Kititi. Det var sjovt at se sådan en kirke som bestod af skolebænke fra Cornerstone som ligger lige i nærheden, af et par afrikanske trommer og så bare folkene i kirken der synger.

Pastor Vicents kirke i Kititi
                         

Søndag den 25 maj besøgte vi Pastor Freds kirke som er direktøren på den skole som Pontiano og Rogers børn går på, som også er en af Afrika InTouchs tidligere projekter. Det var en helt anden verden end Pastor Vicents kirke, her var der strøm, og en scene og den var på fire gange så stor som Pastor Vicents kirke.
                         

I Pastor Freds kirke
I Pastor Freds kirke, stammedans

Det var lidt sjovt at se forskellen på de to kirken og se at Kamuzinda kirke ligger et sted i mellem de to.

Sidste mandag startede vi på skolerne igen, det var virkelig godt at komme tilbage.

På Christ The King, står vi nu ikke kun med vores pre-school men også med baby og top class på skolen. Fordi den ene lærer er på efteruddannelse og den anden skal giftes, så de har ikke lige nogen lærer så dem prøver vi at holde styr på, men det er lidt svært når de er omkring 60 børn i et lokale. Men det er en sjov udfordring.

Christ the King Babyclass

Christ The King baby og topclass

På Cornerstone er alt ved det gamle og vi hygger os med at være kommet tilbage og se vores elever igen, dem har jeg virkelig savnet!

Jeg har sådan savnet mine drenge i P2

Fredag den 30 maj var vi en tur i en flygtningelejr sammen med den danske organisation UCC der holder til inde i Masaka.  Flygtningelejren ligger ved Sango Bay ikke så langt fra grænsen til Tanzania. Her bor der omkring 5000 mennesker, som alle er blevet smidt ud af Tanzania og flyttet ind i Uganda, fordi de ikke længere må bo i Tanzania fordi de flere generationer tilbage stammer fra Uganda. Det hele bunder i en eller anden konflikt mellem den Ugandiske regering og Tanzanias regering. Regeringen i Uganda prøver derfor at gøre noget så man kan finde en måde at få dem flyttet ud af lejren og starte deres liv i Uganda, men det går meget langsomt og det der skulle være en midlertidig løsning er blevet til et liv for dem. Derfor bor de i små telte som er dækket lidt ind med mudder og prøver at starte et liv der. Mange af dem arbejde i forskellige marker og bliver betalt i de afgrøder de passer, dem sælger de så videre så de har råd til at mætte hele familien. I lejren er der meget lidt at gøre og det er hårdt at se på deres liv, men de har rent vand og ikke meget mere end det. Så derfor sender UCC hver uge et læge team ud i lejren og kigger folk igennem.
Vi var femten mennesker af sted. Emeli og Kathrine UCC volontørerne, Beatrice mamma på babyhjemmet som også er sygeplejerske, Christine UCC ansat som også er sygeplejerske, Ronnie der arbejder for en af de skoler som UCC sponsorer, som skulle være oversætter, tre ny udklækkede læger fra England, to volontører fra Canada, en Amerikansk missionær og en chauffør og en anden mand som bare var med. Vi kom ind i et telt og der sad et sted mellem 60 og 100 voksne og børn, Nogle dårligere end andre. Så begyndte de at dele ud og give folk numre og begyndte ellers fem mennesker at undersøge mennesker. Kort efter kom der flere mennesker og her begyndte en læge mere at undersøge og to mænd satte en malaria test bod op og en læge gik rundt og fandt de dårligste mennesker og tog dem med på en klinik. Så stod vi ellers der og vidste ikke hvad vi skulle gøre, men jeg blev hurtigt sat i gang med at stå ved vægten og veje folk når de kom over. Men efter lidt tid hjalp jeg også Beatrice med at tage temperatur og give medicin og hvad hun ellers havde brug for. Der kom mange som var mere eller mindre syg, jeg havde nogle børn som havde over 40 i feber og var brænd varme og trækkede vejret super hurtigt og man kunne mærke det var super hårdt at trække vejret. Det var en hård men fed dag, men mange gode og interessante oplevelser. Dagen endte med at Emeli, Kathrine og jeg besluttede os for at kigge på en lille fattig og formentlig forældreløs drengs fod, han havde forbinding om og der var en masse fluer om foden. Da vi tog forbindingen af kunne vi se et grimt sår under foden, formentligt et der var kommet efter han havde trådt i et glasskår eller en anden skarp genstand, og besluttede os for at rense det, vi startede med renseservietter og selvom det gjorde ondt på ham, fik vi lov. Så ville vi tage resten af skidtet med en renseserviet med alkohol i, det var han bestemt ikke glad for, og skreg og græd helt vildt, så højt at hele teltet vendte sig om og kiggede. Men vi fik skåret en luns hud væk og renset det rigtig godt og da han havde skreget nok og vred sig i smerte besluttede vi os for at det var nok nu og gav ham plaster på og pakkede foden til igen.
UCC har lagt en film ind på http://10tilforskel.dk/videoer/2014/maj/uganda-child-care-flygtninge-i-sango-bay-.aspx og her kan man hvis de får flest stemmer skaffe 10.000  kr. til flygtninge lejren i Sango Bay. Så hvis i vil hjælpe så stem på dem via. linket oven over.
Der kom mange børn der havde meget høj feber og meget slem malaria

Doctor David
Køen til lægen
Sango Bay
Søde børn i Sango Bay
Alle menneskerne der skulle se en læge

Sango bay
Skolen i Sango Bay


Den lille dreng med foden



                                        
Der er sket mange flere ting den sidste måned, og tiden er fløjet af sted, og det er helt forfærdeligt at tænke på at jeg om to uger forlader Uganda og mine fantastiske venner og nye dejlige familie.

Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft. Fil. 4. 13

Guds fred
Henriette

1 kommentar:

  1. Jeg må nok indrømme, at selvom det lyder som om, at det er godt for dig at være afsted, så glæder jeg mig virkrlig til at se dig i DK igen om en uge!

    SvarSlet